Soglasje podob in besed

16.5.2024

Leta 2018 je Peter Jovanovič ob svoji osemdesetletnici v nekem pogovoru z novinarko razlagal, kako lahko (le) s trdim delom in vsakodnevno vajo vsakomur, ki čuti potrebo po umetniškem ustvarjanju, prej ali slej na neki način uspe ter postane prepoznaven in cenjen umetnik.

Lahko bi se zdelo, da je bil to dobronamerni nasvet mladim ustvarjalcem s strani izkušenega umetnika, ki po več kot šestdesetletnem delovanju povzema svoja spoznanja in izkušnje ter počasi zaključuje delo z dletom in svinčniki. Vendar pa je bil vtis o postopnem prenehanju umetniškega ustvarjanja ustvarjalca iz Dolenje Žetine popolnoma napačen: videti je, kot da je umetnik še danes veliko bolj aktiven od nekaterih mlajših ustvarjalcev, tako pri ustvarjanju novih izdelkov kot njihovih predstavitev javnosti. 

Ne mine niti leto, da ne bi Peter ob različnih priložnostih predstavil svojih novih risb, reliefov ali pred leti izdelanih kipov. Naj bodo to dobrodelne prireditve, predstavitve izdelkov, ki so tematsko povezani s konkretnim dogodkom, zadnje čase pa so najpogostejše razstave upodobitev motivov pesniških del, ki so se ga osebno dotaknila. Dobro znanim upodobitvam iz Pesmi štirih (Kajetan Kovič, Ciril Zlobec, Janez Menart in Tone Pavček), Cankarjevih Podob iz sanj … so se v zadnjih letih pridružile podobe pesniških stvaritev Kajetana Koviča, Franeta Milčinskega, Franceta Balantiča, Lojzeta Grozdeta, Srečka Kosovela …

V sredini aprila je Peter Jovanovič v kapeli Puštalskega gradu predstavil svoje risbe, nastale po motivih pesmi Toneta Kuntnerja. Dogodek je organizirala Glasbena šola Škofja Loka, ki je sicer že večkrat gostila umetnikove razstave. Tokrat je prireditev poleg mladega pianista Jošta Vidergarja popestrilo sodelovanje samega igralca in pesnika Toneta Kuntnerja, ki je interpretiral nekaj svojih pesmi. Razstavljene podobe so nas spremljale z zidov kapele in smo si jih lahko natančneje ogledali po zaključku glasbenega in literarnega nastopa, med katerim so se izmenjevale klavirske skladbe in izbrane pesmi. Znana, a kljub temu nekoliko drugačna ikonografija razstavljenih Petrovih risb je razkrila avtorjevo doživljanje Kuntnerjevih besednih stvaritev. Pesnik pa je za svoj nastop izbral pesmi, ki govorijo o umetniškem ustvarjanju, potrebi po izražanju in iskanju pravega izraza, ter nekaj tistih, katerih motive je Peter Jovanovič upodobil v svojih risbah.

Ko sta se na koncu prireditve drug drugemu zahvaljevala za ustvarjalni prispevek k prireditvi, je bilo razvidno, kako sta si ta dva umetnika, čeprav v marsičem zelo različna, v temeljnem izhodišču zelo podobna. Gre za osebi, pristni in posebni v izrazu, katerih umetnine ne izhajajo iz teoretičnih konceptov ali abstraktnih idej, temveč iz neposredne, konkretne življenjske izkušnje, ki je obogatena s premišljevanjem, molitvijo in globokim spoznanjem. Izkušnja, ki je odprta do drugega, pozitivno naravnana, skrbna in spoštljiva, ponosna in vendar ne vzvišena. Zaradi tega ne more biti drugače, kot da se te ustvarjene podobe in besede prepletajo v harmoničnem soglasju, ki izžareva tudi človeško toplino njenih ustvarjalcev, v medsebojnem odnosu in v odnosu do vseh tistih, ki so bili priče tega lepega srečanja.

Upodobitve motivov iz Kuntnerjevih pesmi so sicer nastajale že v letu 2022, Petrova ustvarjalnost pa nikakor ne pojenja. Delavnica v Dolenji Žetini zagotovo hrani njegove nove stvaritve, ki jih bomo prav gotovo kmalu videli na kakšni novi razstavi. Kaj bo na njej predstavljeno, naj ostane skrivnost. Tako bomo z naraščajočim pričakovanjem čakali na novo srečanje z ustvarjalcem in njegovimi
umetninami.

Goran Šušnjar

Fotogalerija